Pendahuluan
الحمدلله الذي أرسوله باالهد ودين الحق ليظهره علي الدين
كله وكفى بالله وكيلا.
اشهد ان لأاله الاالله الذي فرض علينا بالصدقات وجعلها
من أعماد الدين واصلاح الأمة,.
واشهد أن سيدنا وحبيبنا محمد عبده ورسله أرسله الله سبحانه وتعالى بشيرا ونذيرا
ودعيا الى الله باءذنه وسراجا منيرا
Kalimah zakat dan jihad merupakan dua kalimah yang memberi
pengertian tentang kewajipan setiap muslim yang berkeupayaan dan mampu
melaksanakannya. Kedua-duanya merupakan tugas kembar yang tidak mungkin
dipisahkan.
Pada zaman Khalifah Abu Bakar r.a mereka telah berjihad dalam
memerangi golongan yang ingkar membayar zakat dan dalam masa yang sama mereka
telah menggunakan zakat sebagai perbelanjaan dalam melaksanakan jihad. Keadaan
yang sama telah dilakukan oleh para Khalifah dan ketua-ketua Negara Islam selepas
mereka.
Perbincangan tentang zakat hendaklah dilihat secara
menyeluruh ke atas sudut-sudut penting yang berkaitan dengan keperluannya.
1) Dari sudut ibadat:
Zakat merupakan salah satu dari ibadat
utama yang empat iaitu sembahyang, zakat, puasa dan haji. Bahkan kita dapati
kalimah zakat sentiasa mengiringi atau mengekori kalimah solat dalam
kebanyakan ayat Al Quran:
وأقيموا الصلاة و اتو ازكاة
Maksudnya : Dan dirikanlah solat serta
keluarkanlah zakat…..
Ekoran
dari itu, Ulama Fiqh pula turut menjadikan tajuk perbincangan zakat selepas
perbincangan solat atau sembahyang.
2) Dari
sudut sumber kewangan Negara Islam
Zakat
merupakan sumber asasi bagi tabung kewangan Negara islam, di mana zakat yang
dikeluarkan kepada Negara islam merupakan ibadat yang mutlak, bahkan ianya
sebahagian dari sistem ekonomi dan kewangan di dalam Islam. Berdasarkan kepada
faktor ini kita dapati para Ulama Fiqh telah menjadikan zakat sebagai tajuk
utama dalam penulisan mereka yang berkaitan dengan Fiqh Al mali (Fiqh kewangan)
seperti Al- Kharaj Oleh Abu Yusuf Al Kharaji, Oleh Yahya bin Adam, Al Amwal
oleh Abi Ubaid, manakala dalam kitab-kitab Al-Syiyasah Al- Syariah para Ulama
Fiqh juga tidak ketinggalan dalam membincangkan zakat dalam kitab-kitab mereka
seperti : Asyiasah Al Syariah oleh Ibnu Taymiyyah, Al Ahkam Al- Sulthaniyyah
oleh Al Mawardi dan juga Abu Ya,la
3) Dari
sudut kemasyarakatan
Zakat
merupakan institusi dalam menjamin kestabilan masyarakat. Jaminan ini dapat
dilihat secara sepintas lalu tentang pengagihan yang telah dinaskan oleh Al
Quran kepada asnaf lapan yang sedia kita maklumi. Firman Allah SWT:
انما الصدقات للفرء والمسكين والعملين عليها
والمؤلفة قلوبهم و في الرقاب
والغرمين وفي سبيل الله وابن السبيل فريضة من
الله والله عليم حكيم
Maksudnya : sesungguhnya zakat adalah untuk
golongan fakir dan miskin dan amil dan golongan yang hati mereka berjinak
(kepada Islam) dan golongan hamba yang ingin merdeka, dan golongan berhutang
dan golongan musafir, fardu dari Allah dan Allah dan Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
Sebutan
Al Quran tentang golongan yang wajib diberi atau diagihkan zakat memberi
isyarat bahawa kestabilan masyarakat boleh diwujudkan apabila permasalahan yang
dihadapi oleh golongan tadi dapat diatasai.
Lima
golongan : Fakir, miskin,
hamba yang ingin merdeka, musafir dan berhutang adalah merupakan golongan
masyarakat yang begitu sekali memerlukan bantuan kewangan untuk mengatasi
kesulitan yang mereka hadapi.
Satu
golongan : Amil, merupakan
golongan pengurusan dan pentadbiran yang akan mengendalikan pentadbiran zakat
untuk disampaikan kepada kumpulan sasaran.
Dua
golongan : Fisabilillah dan
muallaf merupakan golongan yang mempunyai kaitan rapat dengan politik bagi
sesebuah Negara Islam, juga kaitannya dengan penyebaran risalah Islam secara
menyeluruh diperingkat antarabangsa. Selain itu, zakat berperanan memikat,
memujuk dan menarik golongan yang hatinya mula condong dan lembut kepada Islam
agar memberi wala dan ketaatan kepada Negara. Dari segi yang lain pula zakat
akan berperanan sebagai penyumbang kepada tabung kewangan jihad yang akan
disalurkan dengan pelbagai bentuk, amal jihad seperti penyebar da'wah dan
ajaran Islam yang melindungi ummah dari serangan berbentuk fitnah dan
kemungkaran, memberi bantuan kepada pejuang-pejuang Islam dan mereka yang
bertungkus lumus untuk meninggikan islam sehingga ajaran Islam yang dibawa oleh
nabi Muhammad SAW ditegakkan.
Pengolahan
ringkas diatas adalah dasar kepada penafsiran dan kupasan para ulama ke atas
pengertian Fisabilillah.
Perkataan
Fisabilillah telah ditafsir, dihurai dan dianalisa oleh para ulama di dalam
berbagai bentuk dan bidang. Ada yang menyempitkan maknanya dan ada pula yang
melebarkan huraiannya. Adalah lebih sesuai dipaparkan huraian dan tafsiran para
ulama tentang pengertian Fisabilillah:
Ibnu Al Athir:
Makna asal
Fisabilillah ialah semua perbuatan dan tindakan yang bertujuan menghampirkan
diri kepada Allah.
Maka pemakaian biasa (ghalib) ialah khusus untuk pengertian
jihad. Makna kedua-duanya telah diterima secara ijmak oleh para fuqaha ,
sungguhpun sedemikian mereka agak tidak sekata tentang pengertian jihad. Adakah
ia hanya terbatas kepada makna yang kita fahami, atau ia melangkaui kepada
seluruh amal kebajikan dan perkara ma'ruf?
Pandangan Ulama ber-Mahzab Hanafi:
Abu Yusuf:
“Mereka yang tidak
mempunyai bekalan dan persiapan untuk turut serta bersama tentera islam
memerangi musuh, maka mereka boleh diberikan zakat”
Muhammad Hassan
As-Shaibani
“Mereka yang tidak mempunyai bekalan atau
persiapan untuk menunaikan Haji, maka mereka boleh diberikan zakat”
Al Kasani
“ Semua bentuk perbuatan mentaati Allah termasuk
perbuatan kebaikan dan kebajikan boleh diberikan zakat andai memerlukan”
Pandangan Ulama ber-Mahazb Maliki
Ibnu Arabi
"Mengikut Imam Malik,
pembahasan Sabilillah terlalu banyak, dan aku tidak pernah berjumpa sebarang
pertikaian bahawa berperang di jalan Allah bukan Fisabilillah"
Muhammad Abdul
Hakam
“memberi bantuan
senjata dan alat-alat perang adalah Fisabilillah”
Didalam Kitab
syarah Al Dardir
“Zakat boleh diberikan kepada pejuang yang
berjuang di jalan Allah termasuk untuk tujuan membeli senjata dan memberi upah
kepada pengintip untuk mencari rahsia musuh”
Pandangan ulama
ber-Mahzab Syafie:
Ibnu Hajar
“Mereka ialah tentera
islam yang berperang tanpa sebarang ganjaran (gaji)
Imam Syafie
“ Bantuan kepada
tentera islam yang berhampiran (dalam negeri) yang pergi berperang, maka oleh
yang demikian lalu Zakat tidak boleh dipindahkan ke negeri lain”
An- Nawawi
Tentera yang boleh
berperang boleh diberi zakat untuk tujuan perbelanjaan dan pakaian untuk
kegunaan semasa pergi dan balik, bahkan di dalam kitab Syuruh Al Mifah beliau
mengatakan adalah juga dibolehkan zakat diberi kepada anak-anak dan tanggungan
pejuang semasa dalam perjalanannya pergi balik ataupun semasa ia pergi
berjuang.
Pandangan Ulama
ber-mahzab Hambali
Mazhab ini tidak
mempunyai perbezaan yang banyak dengan Mazhab As-syafie dalam menghuraikan
makna Fisabilillah.
Di dalam kitab
Ghayatul Muntaha
“Adalah harus bagi imam (pemimpin) menggunakan
wang zakat untuk membeli alat-alat perang termasuk kapal perang (Kenderaan)”
Berhubung dengan
membantu mereka untuk mengerjakan haji maka Imam Ahmad bin Hambal mempunyai dua
pendapat:
1):
Mengerjakan haji dikira Fisabilillah.
2): Haji
tidak dikira Fisabilillah, oleh itu tidak harus diambil bahagian Fisabilillah
sebagai bantuan mengerjakan haji.
Pandangan kedua ini
disokong oleh Ibnu Qudamah bahawa
Fisabilillah hanya dikhususkan kepada jihad.
Pandangan
Ulama-ulama lain
Imam Ar-Razi : Fisabilillah tidak seharusnya dikhususkan kepada
mereka yang berperang di jalan Allah. Ekoran dari itu, Al Qafal mendedahkan
pandangan sebahagian fuqahak bahawa mereka mengharuskan Fisabilillah boleh
diberikan kepada semua bentuk kebaikan dan termasuklah mengkhafankan mayat atau
membina tembok dan membina masjid kerana kalimah (في سبيل الله)
adalah kalimah am iaitu umum.
Ibnu Qudamah : Di dalam kitab Al Mughni menuqil perkataan Anas
bin Malik dan Hassan Al-Basri : Apa yang kau berikan untuk membina jambatan dan
jalan maka ia adalah sedekah yang harus atau diterima”
Maka kenyataan di atas
adalah pengharusan zakat diberi untuk tujuan membuat jambatan atau membina
jalan.
Imam Jaafar : Fisabilillah ialah semua perbuatan
menghampirkan diri kepada Allah atau kepentingan awam seperti mengerjakan haji,
berjihad dan membina empangan. Tetapi mengikut satu riwayat, Imam Jaafar pernah
berkata: “ Fi sabilillah hanya dikhususkan kepada jihad.
Imam Al –Hadi : Di dalam kitab Syarah Al Azhar mengatakan :
zakat berkenaan Fisabilillah hendaklah diberi kepada jihad kalau ada lebihan
maka boleh (harus) diberikan kepada keperluan awam.
Di dalam Hawasyi Al
Azhar : “ Bahawa pengagihan
lebihan kepada bahagian lain bukan hanya dikhususkan dari saham Fisabilillah
tetapi boleh juga dilakukan ke atas saham-saham yang lain untuk tujuan
kepentingan umum’
Raudza Al Nadiyyah
Syed Siddiq Hassan darI mahzab Hanafi :
Fisabilillah jalan kepada Allah dan jihad adalah sebesar-besar jalan kepada Allah, saham ini bukan boleh dikhususkan kepada jihad semata-mata kerana tidak tedapat dalil yang mengatakan demikian, bahkan ia boleh disalurkan kepada apa sahaja bentuk kepentingan dan kebaikan”
Fisabilillah jalan kepada Allah dan jihad adalah sebesar-besar jalan kepada Allah, saham ini bukan boleh dikhususkan kepada jihad semata-mata kerana tidak tedapat dalil yang mengatakan demikian, bahkan ia boleh disalurkan kepada apa sahaja bentuk kepentingan dan kebaikan”
Al Qasimi (Ulama
Ahlu Hadith)
Sheikh Jamaluddin Al
Qasimi menyatakan : Fisabilillah tidak seharusnya dikhususkan makna berperang
di jalan Allah, lalu beliau mnguatkan
hujahnya dengan menukilkan kenyataan penulis kitab Al Taj yang menyatakan : “Setiap usaha yang dilakukan bertujuan kerana Allah adalah termasuk dalam
pengertian Fisabilillah”
Pandangan dua
Sheikh Al Azhar iaitu Rasyid Redza dan Shaltut
Di dalam tafsir Al
Manar Sheikh Rasyid Redza mengatakan : “Fisabilillah ialah dikhususkan kepada
setiap usaha untuk kepentingan ummat islam secara umum yang dapat mengukuhkan
agama dan Negara, bukan untuk kepentingan dan pengukuhan individu. Adapun
menunaikan haji bukan kepentingan umum tetapi membelanjakan saham fisabilillah
untuk tujuan kemudahan mengerjakan haji seperti menydiakan jalan dan bangunan
adalah diharuskan. Itupun kalau tiada sumber-sumber lain”
Beliau juga mengatakan
dalam tafsirnya bahawa saham fisabilillah di dalam huraian yang lebih umum
ialah dengan membina hospital tentera, kebajikan awam, memperbaiki atau membina
jalan, membina landasan kereta api tentera (bukan landasan komersal), lapangan
terbang tentera, kereta perang dan lain-lain keperluan tentera. Untuk zaman
kita, diantara yang penting ialah membelanjakan saham fisabilillah untuk tujuan
menyediakan para pekerja dan mujahid yang bertugas menyeru kepada Islam. Dengan
menghantar mereka ke Negara-negara bukan Islam melalui persatuan atau
pertubuhan Islam yang bekerja untuk menyebar dan menegakkan islam.
Andai diteliti
pandangan Rasyid Redza ini adalah selari dengan pandangan sheikh syaltut.
Fatwa Sheikh
Makhluf
Sheikh Makhluf, Mufti
Mesir telah diminta memberi fatwa tentang keharusan memberi zakat kepada
beberapa pertubuhan kebajikan, maka beliau menjawab bahawa ia adalah harus.
Fatwa yang dikeluarkannya itu adalah disandarkan kepada apa yang dinukilkan
oleh Al Radhi dari Al Qaffal dan beberapa ulama lain dalam menghuraikan makna
fisabilillah.
Kesimpulannya
Setelah melihat
pandangan para Ulama dapatlah kita simpulkan bahawa fisabilillah bukan terhenti
kepada makna perjuangan bersenjata sahaja bahkan ia mencakupi semua bentuk
usaha dan gerakan yang membawa kepada
pengabdian diri kepada Allah serta kepentingan ummat. Jihad boleh dilakukan
dengan lisan dan tulisan seperti mana ia dilakukan dengan pedang dan senapang.
Kadang kala jihad dalam bentuk pemikiran, pendidikan, ekonomi, politik dan
kemasyarakatan harus dilakukan. Dalam pada itu, kesemua jihad di atas
memerlukan bantuan kewangan. Apa yang penting ialah setiap apa yang dilakukan
hendaklah memenuhi syarat penting iaitu Fisabilillah yang bertujuan dan
bermatlamat untuk memperjuangkan islam dan menegakkan kalimah Allah di muka
bumi ini. Hal ini sinonim dengan pandangan Imam At Tabari dalam tafsirnya yang
begitu jelas dan terang dalam membahas pengertian Fisabilillah iaitu:
“Fisabilillah
mencakupi semua perbelanjaan untuk menerangkan islam dan memperkukuhkan syariat
Allah, dan adapun pengertian Fisabilillah sebagai memerangi secara bersenjata
musuh-musuh Islam merupakan sebahagian dari pengerian fisabilillah”
Bagi zaman ini,
memerangi musuh yang menyerang kita dalam bentuk pemikiran, jiwa, sikap dan
politik adalah lebih diperlukan kerana ianya lebih menggugat generasi
seluruhnya. Selain itu, sebarang usaha untuk mengembalikan pemerintahan adalah
fisabilillah.
Dalam hubungan ini,
Rasyid Ridza pernah mencadangkan supaya ditubuhkan persatuan yang dianggotai
oleh para ulama dan orang-orang disegani, untuk mengumpul zakat dari kalangan
mereka serta disalurkan zakat tersebut untuk kebajikan dan kepentingan para
anggotanya untuk melaksanakan Amar khair (kerja menyeruh kepada nilai kebaikan).
Beliau diminta supaya mereka mengurus dan mentadbir persatuan tadi dengan baik.
Seterusnya, beliau mengarahkan supaya sebahagian saham fisabilillah hendaklah
disalurkan kepada gerak kerja dan usaha
untuk mengembalikan pemerintahan Islam. Ia merupakan jihad yang penting kerana
serangan dan permusuhan kuffar terhadap Islam sentiasa berterusan dan ketara.
Selain itu, Sebahagian saham lagi digunakan untuk tujuan berda'wah dan
mempertahankan ajaran islam melalui lisan dan tulisan sekiranya kita tidak
mempertahankannya dengan senjata.
Pada hemat penulis,
pandangan ulama ulung ini perlu diberi perhatian serius, kerana fisabilillah
merupakan perantara utama untuk kita kembali kepada kehidupan Islam yang
sebenar dan melaksanakan nilai dan
hukumnya seperti yang dituntut oleh Allah dan RasulNya.
Akhirnya menegakkan Islam, melaksanakan sistem nilai Islam secara syumul menjadikan kita ummat Islam yang sebenarnya dan membina tamadun Islam adalah fisabilillah dan inilah
yang kita perjuangkan.
(Artikel ini telah dibaca oleh 158 pelawat)
Nice article...
ReplyDeletesyukron.. terima kasih kerana sudi melawat laman blog saya.. ahlan2 smoga bermanfaat
ReplyDelete